Bea Sparky Favor!

Jag släpper det nu, jag orkar inte vänta. Jag vill skriva det nu, så japp!
I Maj (veckan innan vi for till Rhodos) var vi och hälsade på på en ranch i Gerdal, Cold Creek Ranch. Iaf, hon som har allt heter Miriam och hon har 3 hästar - En quartervalack, Talk Connection (Conny), en nordsvensk tror jag det är, Walle och ett quartersto som heter Bea Sparky Favor, eller Ella som hon kallas.
Miriam behövde iaf hjälp med henne då hon har cafè/butik och massor med bollar i luften, plus att hon har hästar, minikor, hönor/kycklingar/tupp, får, lamm, katter och en hund. Så ja, hon behövde hjälp då hon inte ville att Ella bara ska stå typ och mamma hade då läst det någonstans och pratat med henne, hon och mamma "känner" varandra sedan tidigare.
Så vi åkte dit och träffade världens finaste tjej! Hon är grå/svart typ, ca. 153 cm och en liten tjockis. 8 år är hon och väldigt social. Miriam rider western, så nu till den största nyheten .. Nej jag bara driver, det är inte så speciellt. Haha.
Jag var iaf dit i lördags för att jag skulle leda på Barnridning som de börjat med - Så varje Lördag mellan 12-15 får ni komma till Gerdal och fika, hälsa på djuren och låta barnen rida! - men innan det så fick jag hoppa upp på Conny också visade hon mig hur man stannade, svängde och lite så. Sen ledde jag Conny på barnridning och efter det hämtade jag Ella också skrittade jag runt på henne lite. Hon var väldigt mysig och samarbetsvillig.
I måndags for jag dit igen för att rida "på riktigt". När jag kom dit så fixade vi först lite med hagen också mös jag med deras urgulliga hund Charlie. Efter det hämtade vi hästarna (hon tog Conny och jag Ella, alltså) och fixade dem sedan gick vi till ridplanen och red. Jag skrittade mest för att känna lite på henne, snabbt märkte jag att hon inte riktigt ville ställa sig i högervarv så då jobbade vi på det, efter en stund släppte det. Prövade att trava litegranna och det gick väl bra, hon testade mig lite och stannade.. Menmen, så jag travade några få steg och saktade av, bara för att få ett bra slut på det. Red väl i ca. 30 minuter men jag tyckte det räckte då det var massor med broms och sådan skit, och hon var väldigt känslig ..
Men jag red ju iaf med westernsadel och träns, haha ja'niii.. Det var nytt, men skönt vare! Det roligaste var att jag rider ju inte "western" utan jag rider ju typ så vanligt det går, liten blandning. Men iaf, man känner sådan sjukt stor skillnad på om jag jobbar henne på lite längre tyglar eller om jag rider som man annars rider, med sträckta alltså. Rider jag med långa blir hon mycket finare och faktiskt lite lugnare, "håller" jag i henne blir hon lite irriterad, men det ska nog gå super ändå!
Jag ska dit ikväll igen och prova rida, sedan bestämmer jag mig helt fast det har jag kanske redan gjort ...? Ifall jag börjar rida henne så ska Miriam fråga ifall jag får låna Julias (en tjej som har sin häst där) sadel, eftersom jag inte orkar lyfta upp westernsadel, har inte försökt iofs men med tanke på att jag knappt orkade lyfta ner den så , haha .. Men isf använder jag bara hennes sadel när jag inte rider med Miriam antar jag!
Hur tycker ni det låter då?! :D



Lånade bilden från Miriam (hoppas det är ok, säg till annars!), men det är iaf Ella längst fram och Conny där bak!

Kommentarer
Postat av: Matilda

Hej!

Just nu har vi en utlottning på bloggen eller vad man kan kalla det. Men kommentera din blogg i detta inlägget: http://teampf.blogg.se/2011/july/veckans-lankar.html#comment. Så har du chansen att bli länkad inför 100 tals läsare, vem vill inte ha mer besökare?

Lycka till fina du! :)

2011-07-13 @ 17:46:01
URL: http://teampf.blogg.se/
Postat av: malin

hon har ju fyra hästar? o:

2011-07-13 @ 19:33:54
URL: http://nalmi.blogg.se/
Postat av: malin

eller oj, läste klart nu, tar tillbaka förra kommentaren ;)

visste inte att det va en annan som hade häst där (;

2011-07-13 @ 19:36:25
URL: http://nalmi.blogg.se/
Postat av: Bea

Kul ju =) spännande med western men svårt ;)

2011-07-13 @ 21:19:57
URL: http://beabystrom.blogg.se/
Postat av: Bea

dessutom är gerdal the place to ride ;)

2011-07-13 @ 21:21:11
URL: http://beabystrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0