Varför just ridning?

Först och främst måste jag bara få säga att det är hur kul som helst att det är såpass många som faktiskt kollar min blogg än om jag inte skriver, det är så kul, och när jag väl skriver är ni minst dubbelt så många. :D

Men ja, iaf, tänkte skriva om vad som är så speciellt med ridningen. Jag får alltid höra att - åh ridning är ju inget, hur kan man gilla hamburgare? osv, massa sån där skit. Och ja, jag tycker det är sjukt drygt att höra det minst en gång om dagen, för face it, de som inte rider de vet inte! Ridning är inte som fotboll/innebandy och såna sporter, det är mycket mer att göra. Jag menar hästar, det är ju faktiskt ett levande djur på flera hundra kilo. Det är inte bara att komma dit och sätta sig upp på hästen och tro att den ska göra allt. Du måste jobba så in i norden, du måste använda benen/låren för att driva, magen för att kunna sitta ner snyggt och massa mer. Det är inte bara att sitta där som sagt. Sen har vi ju allt det där runt omkring, så som att mocka, ta hand om hästen, ta hand om all utrustning och massa mer.  Och jag vet att ni som inte är hästintresserade, ni kommer inte läsa igenom hela texten, men det borde ni. Jag tycker det är så fullt av er att säga som gör, bara sitta där och tro ni är något. Vi "hästmänniskor" går inte direkt runt och säger att fotboll/innebany/hockey osv inte är jobbigt, att det är onödigt och sån skit. Man gör inte det, för man vet ju inget om man inte provat. Ni har ingen rätt, det är inte okej. Iaf så vare inte såhär jag skulle babbla om men jag behövde bara, haha.
Men en häst, för oss som vet, är inte bara en häst. Det är så mycket mer, sååå mycket mer. Jag tror faktiskt inte att någon förstår det, om man inte upplevt det, och ska jag vara ärlig tycker jag synd om er som inte får uppleva det. Hästen blir en vän för livet, ni förstår, de kommer alltid finnas där. De sviker dig aldrig, hur härligt är inte det? När du vill prata ut, men inte kan prata med någon är hagen/boxen & hästen ditt allra bästa alternativ. Tro mig, I've been there. Och det är så härligt, sitta där med en häst som tillslut lägger huvudet i ens famn och blåser en varm. Att sitta där och kunna gråta i deras päls, att kunna berätta dina djupaste hemligheter och veta att de alltid stannar där. För de gör de. Att komma till stallet och höra ens bästa vän gnägga efter en, att gå till hagen och ropa på hästen och se den komma i full fart. Bättre känslan finns inte.
Och på slutet är det vissa som kommit med spydiga kommenarer om att jag har en spotify list som heter Piccabbo (L) och det är så sjukt. Är det seriöst något fel med att jag har en lista där jag har låtar som peppar mig och låtar som får mig att tänka på alla underbara stunder med mina bästa vän? För det är vad som finns på den listan, minnen. Både bra & dåliga. Men det är exakt samma sak som om ni skulle ha en lista med eran bästa väns namn, och då vore det väl inte konstigt? Nej knappast. Tänk er för innan ni säger något, tack.
Men seriöst, är det inte ganska coolt att vi kan få ett stort djur på flera hundratals kilon att lyda vår minsta lilla vink? Det tycker jag iaf, det gör jag. Och att rida är inte mesigt, det är det sista det är! Du kan dö, bara sådär. Du kan få en hård spark rakt i huvudet, bara sådär. Du kan flyga in i väggen eller träd, bara sådär. När du har med hästar att göra är inget omöjligt, jag lovar - inget.
När hästen väl vinner ditt hjärta, kommer du inte ångra det en sekund.

Och nu tycker ni vad om detta? :)



the best part of my damn life. ♥



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0