Långvila?

Idag sa Julia att hon kanske skulle ge M en "långvila" på kanske 5 veckor, från mitten av December tills typ Januari eller något. Iaf, då tänkte jag också på det - att Ella kanske ska få en - eftersom om inte hon rider så blir det inge kul för mig och rida själv hela tiden också kanske Ella skulle behövva det? Hon vilade ju ganska länge innan jag började i somras, så det kanske hon skulle behöva så att hon får smälta allt nytt eller hur man ska säga. 

Vi får se hur jag gör, men det lutar nog mot det. Sedan när vi kör igång igen ska vi hitta en tränare! Under vilan (OM det blir så) kommer jag ju ändå vara där såklart - hon kommer inte få en "helvila". Jag kommer vara där och ta promenader, mysa, träna från marken osv. för det jag vill att hon ska få vila ifrån är ridningen isf. 

Tror nog att det kan vara en bra idè, för jag är 100 på att vi kommer komma varandra MYCKET närmare om jag gör så, eftersom jag kommer få mer tid för att hålla på med henne. 

Vad tycker ni? Hur brukar ni göra? Skulle vara tacksam om ni skulle kunna svara! :) 


my beautiful girl.


Kommentarer
Postat av: Denise Holmsten▲ [Foto, Illustration & Mode ]

hoppas allt är bra ! kram

2011-11-16 @ 21:05:25
URL: http://deniseholmsten.blogg.se/
Postat av: Bea

Jag röstar inte på vila eftersom av det du skrivit om Ella här på bloggen så verkar hon vara väldigt aktiv och arbetsvillig! Och hon verkar framför allt inte ogilla dig eller ridningen! Och visst kan man ha lite problem med att ta in i från hagen det har jag haft också men det betyder inte att hästen inte gillar det ni gör, det är kanske bara nåt som inte står rätt till eller dominans lr etc. Lr att hästen springer för mycket när man rider och drar i bettet, det har säkert någon orsak det med och det är problem som alla dras med någon gång! Men det hjälper inte att fly ifrån sina problem eller lägga dem på hyllan. Dom kommer inte att bli bättre på det sättet. Visst du kan säkert vara där och pyssla och jobba ifrån marken men hur ska Ella få göra av med sin energi då?? Racea på planen? Ni har ju redan på de få månader ni haft gjort stora framsteg! Varför vill du inte fortsätta?

Vad ska Ella göra då när du inte rider henne? stå och se fin ut i hagen? det går ju... men jag anser att hästar är arbetsdjur... de behöver någonting att arbeta med.



Jag vill att du ställer dig frågan VARFÖR DU väljer att ge henne vila? Vad uppnår ni med vilan, hur känner Ella inför det? har du funderat med henne?



Själv låter jag aldrig Dino stå och vila om jag inte reser bort lr har YBER mycket i plugget alltså så att jag inte har möjlighet att vara där och rida. Dino är en häst som verkligen älskar att arbeta, hon ger alltid 110& även om jag inte ber mycket av henne så ger hon det ändå. Nu när vi har skurit ner på ridningen till bara 3 gånger/vecka så är hon ibland onöjd över min planering. Men jag skulle verkligen inte kunna låta henne stå bara sådär, det skulle kännas fler mot henne eftersom hon verkligen älskar att få komma ut och röra på sig. Under de 3,5 åren jag varit med Dino så har jag aldrig tagit uppehåll med våran träning och Visst ibland känns det så sjukt otaggat att rida men det är dom gångerna man gör nästan mest framsteg och om jag inte gör det för min skull så gör jag det för hennes!



Med min kommentar menar jag inget provocerande emot någon... jag vill bara att du ska försöka tänka om lr hitta ett nytt perspektiv. Och var snäll att inte posta det här som ett inlägg!

2011-11-16 @ 23:12:11
URL: http://beabystrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0