Vi ryttare..

En sak jag tänkt på mycket nu på sistonde är om vi ridtjejer/killar mognar fortare än "andra"? Nu menar jag inte att det ALLTID är så och med alla ridtjejer/killar, men ni förstår kanske.

Nu tänker jag iofs inte på ALLA som håller på med hästar för, face it, alla är inte särskilt mogna men jag har tänkt på att de som börjar rida och får sköthäst/medryttarhäst tidigt och sedan får egen häst (eller att deras föräldrar har häst/hästar) - då är de oftast väldigt mogna för sin ålder. Och tänker man efter så är det ju inte så konstigt för får man häst/medryttarhäst tidigt så har man ju ett visst ansvar vilket leder till att man måste vara ganska mogen.

Jag vet iaf några som är 2-3 år yngre än jag själv men man kan tro de är 2-3 år äldre egentligen, och vissa som är tex. 15-16 som man kan tro är upp emot 18 år. Nu ska jag ju inte sitta här och säga att bara för att man håller på med ridning mognar man fortare och det är bara vi som håller på med hästar det är så för - för då ljuger jag ju.
Men det är iaf en del av "oss" som detta stämmer in på och jag tror det beror på just att man fått lära sig ta ansvar från ung ålder.

Än fast de finns många som är mogna för sin ålder inom hästsporten så finns det, tyvärr, minst dubbelt så många som är sånadär elaka, orättvisa och spydiga bitchar. Det finns alla sorters människor i "vår lilla ridvärld" men bara ett få antal av dem är så mogna att de kan ge alla en chans, heja på andra, gratulera dem för deras framgångar och vara FAIR.

Vi ryttare lever i en sjuk värld, öppna ögonen och var GLAD för alla andra - peppa dem och glöm aldrig att vara precis så som du själv vill att andra ska vara mot dig! Visa att du är en rättvis person som ger alla en chans och en sådan som peppar de som behöver det , för tro mig - visar du andra respekt kommer de visa dig respekt.

I somras när jag ledde barnridningen hos Mia så var det en tjej där med sin dotter, när hon hade fått rida frågade jag om hon ville hjälpa mig med Ella osv. och hon blev så glad. Pratade ganska mycket med dem och när de gick sa hennes mamma "Antingen så är ryttare som du, snälla och hjälpsam, eller så är de riktigt elaka. Tack." och det värsta är att de är sant! Det finns oftast inget mellanting, sanningen är tuff.

Kommentarer
Postat av: Hanna

Sv: Det var konstigt, då vet jag faktiskt inte vad som har hänt så jag kan inte hjälpa dig :/

2011-11-20 @ 19:58:17
URL: http://hannz.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0