Ella 18/9 - En känsla som slår allt

Alltså känslan vi fick till idag, gud! Detta ridpasset kommer jag leva på länge, hon var så otroligt fin och duktig. Lilla sessan ♥

Farmor och pappa väckte mig sju, skönt att mamma och pappa är hemma igen förresten haha! Sedan skjutsade farfar och farmor migg till stallet så jag var där åtta. I stallet träffade jag Julia och Matrix, hästarna hade stått ute hela natten så jag gick ut och hämtade Ella. De stod inte så långt bort, så det var lugnt. När jag var ca. 10 meter bort så ropar jag på henne också kollar hon på mig och sedan kom alla hästarna efter mig. Så det var bara att traska mot grinden igen, skönt att slippa ta fast henne.

Iaf, skrittade fram i ca. 5 minuter och efter det så gjorde jag lite skänkelvikningar och gick åttor i skritt för att få henne mjuk. Efter det så skulle jag trava, kände att det inte skulle gå bra eftersom det aldrig går bra att trava henne när jag rider lätt så gissa om jag blev paff när hon kom fram i en lugn och sansad trav och lyssnade på mig. Hon försökte öka ibland men då var det bara att sitta tillbaka lite så tog hon det lugnt! Ökade traven lite på långsidorna, inte så fint men det var vårat första försök så godkänt var det ändå. När jag travat i ca. 5 minuter så saktade jag av och prövade lite öppnor i skritt. I vänster varv var hon så sjukt duktig när jag väl satte mig tillbaka och fick igenom henne, usch vad glad jag blev då! I höger varv var det lite klurigare men där gjorde vi bara några steg och sedan nöjde jag mig.

Och nu kommer vi till det bästa. Tog trav igen, fast satt ner och började jobba henne på volt. I början var hon ganska ofokuserad och ganska ostadig som vanligt typ, så jag bytte varv flera gånger för att få henne lite mer fokuserad - vilket funkade! Hon travade såå lugnt och sansat och gick i en stadig form och jag kunde rida runt på halvlånga tyglar. Började då att pröva skänkelvikning i trav vilket gick över förväntan.
I mitten av volten jag red på så finns det två "grästuvor" med ca. 1 meters mellanrum som jag fokuserade på när jag gjorde skänkelvikningarna. Hon flyttade jättebra för vänster men åt höger var det som vanligt svårare .. Men hon jobbade på och var så duktig.

Red i ca. 30 minuter och när jag skrittade av henne var hon så himla trött. Jag är så nöjd så det finns inte! Äntligen fick vi till den där känslan jag längtat efter i 2 månader. Ruskigt härligt. Nu känns det verkligen som om att hon är med mig, grymt skönt.

Det är också så kul att både Miriam och Julia säger att hon är som en annan häst. Att hon är mycket lugnare, snällare och ja, mer harmonisk och nöjd! Det är så kul att höra.
Nu ska jag fortsätta hålla detta, och åka och rida när jag bestämt mig för det. Dock får jag inte ha för höga förväntningar nu till nästa gång, då kanske jag bara blir besviken.
Men detta kommer jag leva länge på!


Haha, grymt failad bild men! Red i vänster varv, vände in mellan grästuvorna, gjorde skänkelvikning också ut i höger varv osv.

När jag borstat av henne noga och fixat så tog vi ut dem, hon norpade även lite hö när vi var på väg ut - fast hon lät det bara hänga ut ur munnen, sötan haha.
Sedan sopade jag i stallet och rengjorde benskydden innan papi kom :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0