Biologi

Biologi är bara för mycket. Fattar mycket gör jag inte och drygt är det. För att inte tala om MYCKET...
Nej, nu ska jag göra klart sen drar vi till farmor & farfar och grattar farfar. Får bli att plugga lite matte där, ska även försöka göra lite engelska innan jag far. Den här veckan suger. Ser fram emot onsdag då jag får träffa häst!

Visst ser det kul ut...? Det där är bara en minimal del av allt jag har/måste skriva ..

Mag- och tarmkanalens viktigaste uppgift är att sköta matsmältningen, vilket är att:

 

  • Födan sönderdelas när den tuggas och knådas i mag- och tarmkanalen. Kemiska ämnen, exempelvis enzymer, hjälper maten att brytas ned.
  • Den sönderdelade födan transporteras genom hela mag- och tarmkanalen.
  • Näringsämnen, vatten och saltet tas upp från födan.
  • Kroppen gör sig av med resterna i form av avföring.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0