Hjälp tack?

Nu behöver jag er hjälp litegranna. I måndags när jag nästan ridit klart så vägrade Ella gå framåt sista gången vi skulle hoppa, tillslut gick hon ju och då slutade vi passet för att hon gick ju och jag ville inte bråka. Men idag så var hon pigg så vi travade runt runt för att hon ska lyssna på mig så när hon vill sakta av måste hon fortsätta, ah ni förstår? Sen sakta jag av och gjorde halt, och efter det vägrade hon gå. Alltså totalvägra. Jag drev, och smacka och allt. Men inget funka. Inte förens Julia tog tyglarna över halsen och ledde henne så gick hon. Vi höll säkert på i en kvart för att hon skulle göra som jag sa och gå framåt men inget funkade.
Och det kan inte vara något med sadeln för jag tog av den och red barbacka men hon gjorde likadant. Och hon har inte ont tror jag eftersom att när vi släppte henne på plan igår så visade hon inget. Provade även att longera en stund idag och då lyssnade hon utmärkt...
Vi gav iaf upp då hon lyckades skritta ett varv och jag själv stannade henne, så att vi "vann" men jag vet inte? Kan det vara värmen? Eller är hon bara .. stoig? Haha, man vet ju aldrig. Men jag skulle verkligen uppskatta om ni kunde hjälpa mig!

Kommentarer
Postat av: Marinette

Förklaring: Det är ett sto!!! Tjuriga ston uppvisar ofta den här sortens strejk. Dom är inte att leka med, svindrygt! Dom sätter ofta till den sidan mitt i passet. Dagny är likadan fast ännu stoigare. Går man på för hårt på henne (vilket jag gör då jag blir less och förbannad) då kickar hon och reser sig. Men du måste våga gå på, för annars blir du aldrig av med tjurigheten.

2011-08-04 @ 15:18:42
Postat av: Marinette

Jag sa när jag köpte Tamsan: Aldrig mer ett sto! Nu köpte jag Dagny och hon är värsta sortens Tjursto. Bara lite stoig är väl helt OK, då har dom ju en personlighet, men när dom börjar bli som Dagny är det inte svinkul när den sidan kommer fram. Jag har fått börja ge Dagny tillskott i fodret för att reglera hormonerna... hon blir helt vettgalen under brunsten pga hormonsvallningar- oridbar helt enkelt.



Ta en pisk i handen. Använd den bara om du absolut måste, ett rapp för att se om hon går fram. Dagny svarar ibland och ibland blir hon svinförbannat och hoppar och studsar! Det viktiga är att inte missbruka pisken så den blir en bestraffningssymbol, för det är ju inte syftet. Lycka till!

2011-08-04 @ 15:42:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0