Att leda hästen.

Ja, att leda hästen är kanske något de flesta inte tänker så mycket på. Det behöver man väl inte träna på? Eller?
Att träna att leda hästen är det viktigaste som finns tycker jag. Det bygger ju grunden till allt. Varje gång jag tar in/ut P från hagen eller tar en promenad tränar vi på det. Jag försöker få honom att gå på bra avstånd, stanna då jag stannar, backa då jag säger till, flytta då jag säger det. Det är så himla viktigt än om man inte tänker på det!

Har du problem med att lasta? Ja, det kan faktiskt bero på att du inte tränat på att leda hästen. Tränar du på att leda hästen kan du känna dig säker i alla situationer. För du vet vad du ska göra och hästen vet var den får gå. Den vet att den får inte gå för nära, den får inte gå före och den ska stanna då du vill det.

Det är så himla viktigt. Och det tar inte upp mycket tid att träna på det heller, ta tiden då du leder in/ut hästen t.ex. eller om du går med hästen när du ridit eller innan du rider. Det kräver verkligen inte timlånga träningar, fem minuter om dagen - det räcker.

Men glöm för allt i världen inte att berömma då hästen gör rätt. Och glöm absolut inte att ha samma "kommando" på allt. Om du lär hästen ena dagen att den ska stanna då du stannar så måste du ha det hela vägen, annars kommer du bara förvirra din häst och det vill du väl inte? Så ge er ut och träna nu!



haha, bra koll på hästen .. Inte smart agnes.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0