Rolf-Göran Bengtsson

Känner att jag är lite efter med att skriva om Roffe och jerringpriset, men jag har en förklaring - för det första har jag inte haft tid att sätta mig ner och skriva ihop mina åsikter om detta, och för det andra hade jag inte lust att sitta och babbla i det samtidigt som ALLA andra. Så, jag får väl vara lite efter då, haha! 

Blir bara så less på alla som klagar på att han vann, han är väl EXAKT lika mycket värd som alla andra att vinna detta? Bara för att han rider så ska han bli nertryckt och trampad på, det är absolut inte rättvist. Jag vet inte hur många kommentarer jag läst där det står att han inte är värd detta, han hade inte klarat det utan sin häst, vem som helst kan rida så han är inte värd det pga det osvosv... Jag vill bara SPY på er som inte kan acceptera det här, Roffe är en galet duktig ryttare inom ridningen - precis som t.ex. Marcus Hellner är en duktig skidåkare. Varför skulle ingen klankat ner på honom och klagat om han vunnit då? Jo, av den enkla dumma anledningen att ridning inte är en SPORT. Ridning är en sport, ACCEPTERA det. Det är svårt och jobbigt, än om ni inte kan förstå det. 

Och nej, han hade INTE vunnit utan sin häst - men hade en skidåkare vunnit utan skidor? NEJ. Hade en fotbollsspelare vunnit utan sitt lag eller boll? NEJ. Jag är fullt medveten om att det låter som om att jag tycker hästen är ett "redskap" nu, men så menar jag absolut inte. Jag förstår att det är en viss skillnad när hästen är ett levande djur. Men tror ni verkligen att folk skulle vilja ha in en häst där som fick ta emot priset? Haha, nej det tror inte jag. 
Men det är ju liksom så att Roffe kan inte vinna utan hästen och hästen kan inte vinna utan Roffe! Kända ryttares hästar är lika kända, om inte MER, som själva ryttaren inom ridsporten faktikst - så upplever iaf JAG det.
Roffe och Ninja La Silla. 

Ridsporten är inte lätt, det är mycket som ska klicka och funka. Man sitter ju faktiskt på ett flera 100kilos djur som kan skena iväg eller göra vad som helt NÄR som helst - UTAN förvarning. Så det är såklart man måste jobba, man måste ha ett band, hästen ska kunna lita på dig annars är det INTE lätt. Du ska själv vara i bra form, och du ska även träna upp din häst - dvs. du har TVÅ levande varelser att träna. Och tänk så att hästen känner av vad du känner - nervositet, rädsla osv. - så när du kommer där sista metrarna mot sista hindret, tvekar du för en sekund kan det vara för sent, hästen känner av det och känner du dig inte säker kan den mycket gärna vägra och då är du helt plöstligt mycket längre ifrån vinnarplatsen du var sååå nära!

OCH INNAN ni säger att han är värd det, pröva sitta upp och hoppa över 1 meter höga hinder inför en stooor publik - SEDAN får ni säga vad ni vill. Och ni kan även kolla detta: 
  • Jerringpriset 2011
  • 2011: 1:a EM (individuellt)
  • 2010: 6:a VM (individuellt)
  • 2008: 2:a OS (individuellt)
  • 2007: 5:a EM (individuellt)
  • 2004: 8:a OS (individuellt), 2:a OS (lag)
  • 2001: 2:a EM (lag), 3:a EM (individuellt)
  • 1999: 6:a EM (lag)
  • 1996: 10:a OS (lag)
  • 1994: 7:a EM (lag)
ROLF-GÖRAN BENGTSSON ÄR MER ÄN VÄRD DET, respekt på han! 



(Väldigt rörigt, men ni förstår nog min poäng!)



Kommentarer
Postat av: sofiaa

så sant som du säger! håller verkligen med dig, han av någon förtjänar det verkligen!

2012-01-23 @ 21:28:16
URL: http://sofiawikman.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0