Godis som belöning?

Ja, hörni. Vad tycker ni om det? Ska man belöna hästen med godis? När man "tränar" NH eller trickträning alltså.
Där har jag nog en ganska stor åsikt faktiskt. Godis är en bra sak faktiskt, dock i rimliga gränser. Att belöna hästen med godis första gångerna , det är ganska smart. Men vill man sedan sluta träna med godis, då måste man ju hitta något annat. Mys? Jo, det är super, om du har en häst som gillar det. Om din häst uppskattar det, hitta det perfekta stället liksom. Detta kan ju se olika ut från häst till häst. Som P tex, han älskar uppmärksamhet. Men inte när man pillar på han i ansiktet, bara ibland och han har inget speciellt "ställe" där han gillar att bli kliad, inte vad jag har märkt än. Och godis, det är svårt med han, lär man han trick med hjälp av godis tigger han 24/7 så därför gör jag inte det. Men vid tex inkallning och följa osv, där brukar han få en bit när han är duktig, men samtidigt brukar jag klia han. Tillslut kanske jag kan ta bort godiset? Jag vet inte, vi prövar oss fortfarande fram och det är kul men sjukt svårt.
Men kortfattat - har du en häst som tigger av godis, släng godiset. Har du en häst som älskar att bli kliad, fram med händerna och klia på!
Era åsikter? :)



Kommentarer
Postat av: Julia

Tror att Sudden gillar att man pysslar med honom, kliar honom osv :)

2011-02-23 @ 18:11:59
URL: http://julialaa.blogg.se/
Postat av: Berta

Sv;Okej, ska jag !

Fin blogg!:D

2011-02-23 @ 19:44:48
URL: http://meandmypony.blogg.se/
Postat av: Olivia Gustavsson

din header var superfin!

2011-02-23 @ 20:08:50
URL: http://oliiviiagustavsson.blogg.se/
Postat av: Bea

Dino är inte så förtjust i pyssel, ofta kör jag med att hon får en lugn stund när hon gör rätt, ibland godis, ibland med lite pyssel. Varierar helt enkelt =)kanske får bäst reslutat då ;)

2011-02-23 @ 22:49:37
URL: http://beabystrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0