NH eller Parelli ?

Eftersom jag inte fick in några önskemål så kör jag själv , tänkte ta lite skillnaden mellan NH och Parelli, eller ja mina åsikter och tankar om det. Ni får gärna joina och diskutera, det är bara intressant att se andras tankar.

Ja, Parelli eller NH, vad är egentligen skillnaden? Jag menar om du inte är "insatt" och bara ser det, det ser ju likadant ut? Man gör väl samma saker?
Men jag menar, vore det samma saker skulle det väl inte ha olika namn? Nej, det är där mina funderingar började. Jag funderade ett bra tag, och jag tycker att Parelli verkar mer fysiskt, man liksom "rör" hästen mer, man går mer direkt på. Medan NH så känns det mer psykiskt, man börjar med tanken och närmar sig sakta.
Men om man skulle kombinera de båda? Det skulle bli super nog, kombinera NH och Parellis 7g. Eller vad tror ni? Kom igen nu och hjälp mig, vi kan hjälpa varandra.

Jag vet inte riktigt, jag är ju inte så super insatt, jag och P jobbar fortfarande med det här. Men det var därför jag startade bloggen, för att visa från början, för att visa mig själv i mitt nybörjartänk och allt sånt.


Pat Parelli.

/equiiss

Kommentarer
Postat av: Bea

Jag håller med att parelli är med fysisk, men sånt beror nog också lite på vilken häst man tränar med... Jag började med NH men har sen övergått lite mer mot 7 g, och ofta så kombinerar jag det. Men det Fysiska kan ibland vara en bra grej för vissa hästar för att förtydliga det man vill eftersom endel av dem är väldigt fysiska mot andra hästar.

Men framför allt så behöver man ju ha ett bra band med hästen, tillit är ju A-O hos hästar, min vän tog det typ 4 månader att få ett superstakt förtroende från sin häst. Jag tycker personligen att det har tagit lång tid för mig & Dino men helt klart värt det, idag fick jag riktigt respons på hennes förtroende och hennes vilja att följa med mig även fast hon är alfa i flocken.



Mycket roligt! Utmana dig och Picca, det är kul! jag lovar, och du kanske blir förvånad! =)

Kika gärna på min blogg!

2011-02-16 @ 22:44:32
URL: http://beabystrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0