Pessoa, inget för mig!

Nu kör vi igen, tänkte skriva lite om pessoa. Nu måste ni ju tänka att detta är min åsikt och ni får gärna kommentera er åsikt, bara kul att höra vad andra tycker som sagt!

Ja, pessoa. Det där bettet har jag nog aldrig riktigt gillat. Först visste jag bara att det var väldigt starkt så mina första tankar om det var att "Har man så lite koll på sin häst att man inte kan få stopp på den så kanske man ska ta reda på orsaken? Inte bara sätta in ett jävla pessoabett i munnen på den stackars hästen!" Ja, något sådant var nog min första åsikt. Och jag står fortfarande för det, kanske hästen har ont? Hästen springer nog aldrig "bara för att", eller hur? Om det fortfarande inte går när man hittat orsaken så tycker jag fortfarande inte att man ska stoppa in ett pessoa i munnen. Är hästen stark? Ja, jag skulle iaf sitta och nöta på ett vanligt bett. Jag menar - jag vill hellre göra något riktigt för då har jag ju förtjänat det. Sätter man in ett pessoa så förtjänar man inte att hästen drar mindre, nej absolut inte!
När jag sedan läst en text om pessoabettets verkan så blev jag bara mer förbannad på att man kan använda ett sånt bett. Sitta och ge hästen två olika signaler, hur schysst är det? Tar du bara lite i tygeln så trycker bettet i nacken och gommen. Det är ganska sjukt det där bettet, jag är inget fan av det och jag skulle aldrig kunna rida på det. Skulle aldrig stoppa in det i Piccabbos mun än hur mycket han skulle dra. Jag ska sitta där på hans tredelade bett och klara det helt själv!
Iaf, här är en text jag lånade från Norahs (empathys) bilddagbok:


"Pessoabettet är från början ett körbett, ett såkallat "gagbett". Namnet, eller smeknamnet Pessoa kommer från att Nelson Pessoa började använda det, det egentliga namnet är Dutch Gag. Gag betyder munkavle, så Pessoabettets rätta namn är Holländsk Munkavle.

Pessoabettet är inte ett stångbett, då det inte har någon hävstångseffekt. Det finns ingen mothållande punkt (kedjan på stångbettet), utan bettet är överrörligt och kan dras bakåt utan stopp. Pessoabettets tryckpunkter är lanerna, nacken och (vid tvådelat) gomtaket. Lanerna: hästen vill föra huvudet i riktningen trycket kommer från (dvs ryttarens hand), nacken: hästen vill sänka huvudet, gomtaket: hästen vill höja huvudet. Resultatet blir alltså att hästen trycker in nosen mot bringan, försöker sänka nacken men hindras av det obehagliga trycket i gommen.

Vad är det som gör att bettet ger dessa signaler till hästen då?
När du tar i tygeln roterar bettet, det tippas framåt precis som stångbettet. MEN, stångbettets skänklar sitter fast i mundelen, medan pessoats skänklar kan snurra runt för mycket. Eftersom underskänkeln dras bakåt, tippar överskänkeln (där nackstycket sitter fast) framåt och nackstycket spänns, dvs hästen känner ett tryck i nacken. När underskänkeln dragits bakåt så mycket det går, uppstår även tryck från tränsbetts-delen, dvs i lanerna. Det är ungefär nu ryttaren börjar känna lite motstånd i tygeln, och då har hästen redan känt otroligt mycket av bettets verkan. Direkt när trycket uppstår vid lanerna, knäcker bettet av på mitten (tvådelat) och trycker upp i gommen på hästen. Denna effekt får du vilken av ringarna du än sätter tygeln i, även den översta, detta pga. att nackstycke och tyglar inte sitter i samma ring.


Det går inte att få pessoat till ett stångbett genom att sätta på en kedja. Bettet är fortfarande överrörligt, så kedjan kommer bara att hamna fel och nypa hästen, vilket leder till ännu mer obehag. Det enda sättet att få ett pessoabett "bra", är genom att sätta både nackstycke och tyglar i den stora ringen. Inte särskilt praktiskt, eller hur? Det går heller inte att säga "inget bett är skarpare än handen som håller i det" gällande pessoat. Det är som att säga att man kan rida med en såg i hästens mun, bara man har mjuk hand. Bettet ger dubbla signaler till hästen, "lurar" ryttaren och är svårt att ge eftergift med. Oavsett hur mjuk du är i handen kommer bettet ändå att motverka dig."

Så ja, vad har du för åsikt om detta bett?





Kommentarer
Postat av: josefine

Hur man än vänder och vrider på anledning för/emot blablabla, så är det ändå skit. det är min åsikt :)



SV; Tack :)

2011-02-27 @ 18:35:35
URL: http://elevating.blogg.se/
Postat av: Emma

Ett jäkla skitbett! Ingen häst i världen ska behöva ha ett sådant tortyrredskap i munnen!



Svar angående dagens fråga: Så gör jag också :)

2011-02-27 @ 18:42:02
URL: http://sandybelloemma.blogg.se/
Postat av: amanda

Jag har hört talas massa om Pessoa och tycker bettet är förjävligt MEN förut hade jag ingen aning om hur det såg ut. Det visade sig att min kompis, som har en häst som heter Tummelisa, har ett pessoabett, som hon red Tummelisa på. Jag har några gånger lånat Tummelisa och ridit och har då alltså ridit med pessoa ... Usch, känner mig så jävla hemsk :/

Ska verkligen försöka på henne att byta bett, VAD SOM HELST utom pessoa alltså. Pessoa är nåt jävla skit som lata människor kommit på. USCH

2011-02-27 @ 18:49:01
URL: http://mandalii.blogg.se/
Postat av: Elvira Johansson

SV; Har inget varken för eller emot det. Förstår inte ens varför ryttare använder det då det är till för att köras med. Dessutom är det handen som bestämmer hur skarpt bettet är.



Men det var en sak i din text som jag reagerade på; "Är hästen stark? Ja, jag skulle iaf sitta och nöta på ett vanligt bett." Jag skulle hellre betsla upp till t.ex. pelham några gånger för att sedan gå ner till vanligt tränsbett!

Men det är bara min åsikt!

2011-02-27 @ 19:24:18
URL: http://ridahest.blogg.se/
Postat av: Bea

I rätt sammanhang tycker jag att Pessoa kan användas!

Om ni behöver veta så har jag ridit Dino På pessoa, Jävligt pigg och stark häst. Rider du henne i skogen måste du våldhålla henne på ett 3delat och får ändå inte stopp på henne! Jag provade att betsla upp med pelham innan jag använde pessoa, Men när hästen går med hakan mot bogen av och ändå drar för fulla segel känns det inte som om man vill ha det! Så pelham gick direkt bort, jag har ridit henne i käk,2-delat,rakbett, stångbett och Hackamore, m.f. som är starkt funkade en gång sen fick jag ej stopp på henne. Och inget annat har funkat! Vad gör man då? Det är inget fel på henne utan hon är bara pigg och stark...Visst jag vet att det inte är ett särskilt bra bett, men jag red med det från och till i 7 månader Och det funkade bättre än allting jag hade prövat dittills. Och hon blev lugnare men samtidigt så kunde hon ibland bara ta bettet och fara. Hade henne på ridlektioner och instruktörerna ansåg inte att hon behövde ha något annat. Agnes du har väl sett henne sist jag hade henne på lektion!? Tror du att jag kunde hålla henne då med ett vanligt bett? vi höll ju på att galoppera över ridskolehästarna.



Numera rider jag med 2delat och tungfältsgummi och har det nog svårt att hålla ner henne nu. "Är hästen stark? Ja, jag skulle iaf sitta och nöta på ett vanligt bett." Det är absolut inte det lättaste att sitta och försöka ta in Dino när hon drar iväg! Man har absolut inget att sätta emot!

Om du skulle vilja prova på hur det är att nöta så kan du komma och rida henne ute i skogen!



Menar absolut inget aggressivt emot er! Vill bara göra min ståndpunkt tydlig och att ni ska veta varför jag använde pessoa,



sen så tycker jag att det är förkastligt att använda det på hästar/ponnys som inte ens är starka lr pigga.

Jag anser att det bara ska användas i extrema fall! Som på vissa travhästar. vet 2 exempel på 2 travhästar som har för vana att suga åt sig bettet och sedan springa. Varav Dino är en av dem.

2011-02-27 @ 21:18:35
URL: http://beabystrom.blogg.se/
Postat av: Kusk och motionsryttare

Jag håller helt klart med Bea här! Travhästar som har "Nu kör vi!" i sig, de är inte roliga att rida. Man måste ta ett bett som både hästen lyssnar på och ryttaren inte ska behöva slita ihjäl sig, utan att något händer. Självklart ska man inte bara rida med pessoa! Ska jag rida dressyr så försöker jag ta ett tre-delat bett, bara för variation OCH för att kunna ha mildare bett en dag :)

2011-02-28 @ 18:14:08
Postat av: anna

Jag håller med Pessoa är hemskt! En häst på ridskolan hade det för hon var så pigg -.- hon fick skav ovanför mungipan och blödde av det :((

2011-02-28 @ 18:51:13
URL: http://aloejera.blogg.se/
Postat av: matilda

måste nog hålla med bea, jag har sett dino ridas vid ganska många olika tillfällen och sett hur svårt bea kan ha för att få stopp på henne.. och det är inget fel på henne och inget man tränar bort, det har ju blivit bättre men detta handlar om hennes personlighet. jag har också sett dom båda från marken och sett hur mycket dino litar på henne, hon följer bea som ett snällt litet lamm. jag rider ju dessutom ghetto med det också, jag vet precis hur det fungerar och vad som händer när man tar det minsta lilla och jag rider med vääldigt lösa tyglar, ofta nästan hängandes

2011-02-28 @ 22:25:06
URL: http://konjis.blogg.se/
Postat av: Madde

Jag kan ju tillägga att både pelham och pessoa bett tillåtna i monté,

2011-03-02 @ 21:16:16
Postat av: agnes

Ja, det är det säkert, det är väl tillåtet i vanlig ridning med? Men jag tycker fortfarande det är fel. Kan ni inte nöja er med det? Jag tycker det är helt okej att ni anväder det, det bestämmer ni. Men jag tycker inte om det bettet och alla har rätt till sin åsikt, okej? Bara för att jag inte gillar det och jag tycker det är fel så måste jag väl inte komma och rida en otroligt stark häst eller hur?

2011-03-03 @ 08:33:36
URL: http://equiiss.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0