När går det för långt .. ?

Enligt människor som håller på med NH ska allt vara naturligt, hästen ska inte ridas med bett, sadel och träns. Enligt hopp/dressyrryttare är NH överskattat. Nu säger jag inte att det alltid är så här, men ofta.
NH enligt mig är att ha det naturligt, men det ska inte gå överstyr. Att rida med sadel, träns och bett skadar inte hästen så länge man gör det rätt.
Jag tycker att man kan ha det naturligt i sin hantering, och häst & människa ska lita på varandra. Man ska inte behöva binda upp hästen hårt, man ska inte behöva ha hjälp för att klara av att leda sin häst osv. Där tycker jag man ska jobba med NH och få det bra och naturligt. För hur härligt är det inte att på tex. sommaren kunna stå ute med hästen lös och pyssla med den? Hur härligt skulle det inte vara att gå till hagen , öppna grinden/stängslet och ropa på hästen så den kommer ut helt lös och följer en till stallet?
Det kanske är lite svårt, men man kan iaf få det harmoniskt och förstå varandra.
Det går för långt när man börjar hacka på folk som rider med bett, då tycker jag att det går alldeles för långt. Det är bara dumt.
Vad tycker ni om sånt här? :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0