Lektion 1 - Arbeta med förlängd arm

Ja, eftersom det var några som ville att jag skulle skriva en "utvärdering" efter varje kapitell i boken så tänkte jag skriva nu. Har läst första kapitlet, eller Lektion 1.
Den handlade iaf om att Arbeta med förlängd arm, alltså ett spö. Nu snackar vi inte om att slå hästen, utan att använda det för att nå överallt och förtydliga och sånt. Iaf, Tobbe förklarar i detta kapitell hur man börjar med allting. Han berättar om hur man ska vänja hästen vid grimskaft & spö, att det kan röra över hela hästen utan att den blir obekväm/rädd.
Han tänker rätt, men jag tycker det känns lite krångligt att släpa runt ett spö överallt, eller vad tycker ni? Ah, iaf så var det bra förklarat och väldigt smart!


spöet bör vara så långt så man kan nå hästens bakdel när man står snett framför den!

Han berättar hur och när man ska berömma hästen, mycket och ofta. Han berättar även att man kan lugna hästen genom att massera hästen på halsen i en lätt cirkelform för så gör stoet ungefär för att visa sitt föl att läget är under kontroll. Det visste inte jag, så det var väldigt nyttigt. Än en gång, riktigt bra förklarat!!

Han visar och förklarar mycket mer också, som lite början på inkallning, hovförflyttningar, backa, sidoförlyttningar osv. men det får ni läsa om ni köper boken vilket jag tycker ni ska. Jag har bara läst 53 sidor men är redan fast. Tobbe förklarar verkligen bra! Dock finns det ett x antal saker jag inte gillar med honom, men det måste man ju inte göra. Det går ju ändå, man får använda de saker man gillar, så enkelt är det!

Hoppas ni uppskattade det här! :-)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0