Svar "Pessoa"

Ja, fick väldigt många reaktioner på den texten. Speciellt där jag skrev "Är hästen stark? Ja, jag skulle hellre sitta och nöta på ett vanligt bett."
Jag menade nog inte som jag skrev just där om man säger så? Vet inte riktigt hur jag ska förklara ... Jag menar ju inte direkt att jag vill sitta och slita i hästen och hålla på så, men jag skulle inte sätta in ett pessoa utan att försöka ett tag. Förstår ni? Dock skulle jag aldrig vilja använda ett pessoa, men JA. Man väljer ju helt själv, och det var kul att ni kommenterade. Jag tänker dock inte ändra min åsikt & jag vill inte att ni ska ändra er, man väjer själv. Men detta är iaf vad jag tycker och tänker om ett pessoa.

 


Postat av: Bea
I rätt sammanhang tycker jag att Pessoa kan användas!
Om ni behöver veta så har jag ridit Dino På pessoa, Jävligt pigg och stark häst. Rider du henne i skogen måste du våldhålla henne på ett 3delat och får ändå inte stopp på henne! Jag provade att betsla upp med pelham innan jag använde pessoa, Men när hästen går med hakan mot bogen av och ändå drar för fulla segel känns det inte som om man vill ha det! Så pelham gick direkt bort, jag har ridit henne i käk,2-delat,rakbett, stångbett och Hackamore, m.f. som är starkt funkade en gång sen fick jag ej stopp på henne. Och inget annat har funkat! Vad gör man då? Det är inget fel på henne utan hon är bara pigg och stark...Visst jag vet att det inte är ett särskilt bra bett, men jag red med det från och till i 7 månader Och det funkade bättre än allting jag hade prövat dittills. Och hon blev lugnare men samtidigt så kunde hon ibland bara ta bettet och fara. Hade henne på ridlektioner och instruktörerna ansåg inte att hon behövde ha något annat. Agnes du har väl sett henne sist jag hade henne på lektion!? Tror du att jag kunde hålla henne då med ett vanligt bett? vi höll ju på att galoppera över ridskolehästarna.

Numera rider jag med 2delat och tungfältsgummi och har det nog svårt att hålla ner henne nu. "Är hästen stark? Ja, jag skulle iaf sitta och nöta på ett vanligt bett." Det är absolut inte det lättaste att sitta och försöka ta in Dino när hon drar iväg! Man har absolut inget att sätta emot!
Om du skulle vilja prova på hur det är att nöta så kan du komma och rida henne ute i skogen!

Menar absolut inget aggressivt emot er! Vill bara göra min ståndpunkt tydlig och att ni ska veta varför jag använde pessoa,

sen så tycker jag att det är förkastligt att använda det på hästar/ponnys som inte ens är starka lr pigga.
Jag anser att det bara ska användas i extrema fall! Som på vissa travhästar. vet 2 exempel på 2 travhästar som har för vana att suga åt sig bettet och sedan springa. Varav Dino är en av dem.

Svar: Om du vill rida på pessoa så får du såklart det, det har inte jag ett piss att göra med! Jag förstår dig, hon är säkert jättesvårriden och det kanske inte är något fel på henne. Men JAG tycker fortfarande att pessoa är något man ska slänga i soptunnan. Dock har jag aldrig ridit på en travhäst och hade jag haft det som sköthäst ist för Picca och jag inte visste det jag vet nu om pessoa hade jag säkert också användt pessoa men nu är det ju inte så. Jag respekterar att du använder pessoa och det är bra att du har din egna åsikt men ja. :)
Jag önskar er all lycka i framtiden!

Postat av: matilda

måste nog hålla med bea, jag har sett dino ridas vid ganska många olika tillfällen och sett hur svårt bea kan ha för att få stopp på henne.. och det är inget fel på henne och inget man tränar bort, det har ju blivit bättre men detta handlar om hennes personlighet. jag har också sett dom båda från marken och sett hur mycket dino litar på henne, hon följer bea som ett snällt litet lamm. jag rider ju dessutom ghetto med det också, jag vet precis hur det fungerar och vad som händer när man tar det minsta lilla och jag rider med vääldigt lösa tyglar, ofta nästan hängandes.


Svar: Träna bort det går säkert, inget är väl omöjligt? Dock förstår jag er men jag tycker fortfarande inte om pessoa. Och det var ju faktiskt du som fick mig att avsky pessoa och jag vet hur mycket du avskydde det för bara någon månad sedan, men alla ändrar säkert åsikt, det är ju helt okej. Men det här med att "bettet är bara starkt om ryttaren är stark" stämmer inte in på pessoa eftersom då man själv bara tar lite känner hästen sååå mycket mer!

 

Det var nog de kommentarerna jag kände att jag behövde förklara mig i eller ja. Hoppas ni inte tar illa upp, menar absolut inget illa. Väldigt kul att det var så många som kommenterade & tyckte till iaf, något förslag på vad ni vill att jag ska skriva om mer? :)

 


Kommentarer
Postat av: Madde

ja du är hjärtligt välkommen upp och provrida denna dam så får vi se o höra din åsikt efteråt, det skulle vara väldigt intressant faktiskt

2011-03-02 @ 21:05:21
Postat av: agnes

Jag har inte så stor lust att komma och rida en häst jag inte känner, och än om jag skulle det så tänker jag inte ändra min åsikt om pessoa. Nu får ni faktiskt nöja er med ´det!

2011-03-03 @ 08:29:31
URL: http://equiiss.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0