Döm inte folk för vad de tycker om!

Jag är nog en av de (få?) som inte sitter och dömer alla som väljer att rida olika grenar. Jag dömer inte folk för att de väljer att hålla på med western, fälttävlan, hoppning, dressyr, akademiskt, trav osv. Varför ska man?
Det finns många som dömer folk för att de väljer att rida en viss gren, de drar alla över en kant, vilket är så fel. Man dömer speciellt de som håller på med western, galopp och trav men varför? Hoppning och dressyr är väl ändå samma sak som allt annat? Om jag har en häst som älskar hoppning, då håller man på med det. Älskar min häst, fälttävlan håller man kanske på med det. Man anpassar väl sig lite efter ens häst ändå, eller?

Det är såklart att det alltid är flera stycken som rider fult och gör sin häst illa, men så är det ju i vilken gren man än håller på med! Det finns nog ingen gren där alla är helt fair mot sina hästar. Och då undrar jag, varför dömer man folk för att de inte håller på med samma gren som en själv? Jag tror det är för att man själv inte provat, för att man inte har ett öppet sinne och för att man lyssnar på all skit som sägs. Har jag rätt?

Som t.ex western då. När folk hör ordet "western" tänker nog 9/10 på hemska sporrar, osv. Men är det verkligen rätt? Nej, alla som rider western rider inte runt med stora hemska sporrar och kickar sin häst, absolut inte.
Western, enligt mig, är egentligen en av de coolaste grenarna. Ganska coolt ändå att rida runt på långa tyglar och få sin häst att lyda ens minsta vink!

När folk fick reda på att jag skulle börja rida westernhäst, undra hur många som undrade vafan jag höll på med? Jag vet iaf två. Och de var nog inte så glatt inställda till det. Men bara för att jag rider westernhäst, behöver jag väl inte börja rida fult? Hör ni inte hur dumt det låter? Det är liksom fortfarande jag!

Vad vill jag komma fram till då? Jo, att de flesta måste sluta lyssna på skitsnack och bilda sig uppfattningar från det dåliga. Ha ett öppet sinne och döm inte allt och alla för vad de tycker om. Det är tyvärr alltid någon som behandlar sin häst illa, men inse att det faktiskt är så i alla olika grenar.

Varför jag skrev detta var för att jag läste ett inlägg på den här bloggen, där en av tjejerna rider western, där hon skrivit lite om western och lagt ut en film. Ska lägga upp den här också, så ska ni få se. Det ser väl inte så hemskt ut? Och inte har hon väl några stora, feta, hemska sporrar va?

Kom ihåg: Dra inte alla över en kant!


Kommentarer
Postat av: matilda

måste bara säga att jag tycker mycket av det här skitsnacket finns på ridskolan.. Jag själv var inte så inblandad faktiskt utan kollade först upp hur det folket snackade om fungerade som. Dessutom så har jag faktiskt aldrig sett en westernryttare använda de där stjärnsporrarna nästan alls, utan bara vikten.. Tror de är där mest bara fr att "det hör till" och inte för att användas.

2011-09-18 @ 19:45:12
URL: http://konjis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0