Man behöver inte pengar i massor för att lyckas

Är det bara jag som är less på alla som verkligen får allt de vill? Som får en till häst för flera tusenlappar, bara för att de vill. De som säljer sina hästar för att de är för dåliga, köper en nu för 100 000 och får träna för tränare flera dagar i veckan. De som bara pekar på saker så får de det. Märkeskläder, märkesutrustning, 3 sadlar, 7 träns, 20 ridbyxor osv.

Är det verkligen viktigt att ha det dyraste? Att bara ha märkessaker, är det viktigt? Tror man att man lyckas bättre inom ridningen bara för det eller vad? Jag förstår inte riktigt varför föräldrar med pengar skämmer bort sina barn otroligt mycket. Och vissa få bara skit av ungarna ändå, hur fair är det? Jag menar inte att det alltid är såhär, tänker inte dra alla över en kant men oftast är det så.

Jag har ju ingen häst själv, men ser ändå Ella lite som min egna då jag är den som rider henne osv. och får praktiskt taget göra vad jag vill med henne. Där kanske vissa tycka att jag är "bortskämd" eftersom att jag inte betalar någonting och för att de köpte sadel, träns, schabrak osv. till Ella så jag skulle kunna rida. Jag säger tur och behövligt. Det är för ELLAS bästa, inte mitt. Hade de inte köpt sadel, hade jag nog inte ridit henne då jag inte tyckte om att rida i western. Men jag tvingade inte dem att köpa allt det, det var Mias förslag.

Nu kom jag lite från ämnet men. Jag tycker det är så fel att flera stycken bara får allt serverat på ett silverfat, och skryter som fan över att de vunnit varenda tävling de varit med i. Tro på fan att de gör, de sitter på en dyr tävlingshäst och tränar för skickliga tränare 24/7, inte konstigt att man vinner allt.
Enligt min mening är det synd om de ungar som är bortskämda, det är så himla synd om dem. Då de inte får pröva på att kämpa för att lyckas med det man vill. De får inte uppleva känslan att sitta på en nästan outbildad häst och jobba sig uppåt för varje dag som går. Och de får inte uppleva känslan att man lyckats, tack vare sig själv.

Jag får inte allt serverat, verkligen inte. Jag har ridit på ridskola i hela mitt liv, sedan har jag haft turen att få ta hand om en häst helt gratis och nu en till. Men mina föräldrar köper inte allt åt mig hela tiden. Det finns så mycket snygga ridkläder jag skulle vilja ha, men jag få det inte för det är för mycket pengar. Och jag inser själv att jag inte vill köpa ridbyxor för 500:- . Vill inte jag lägga ut de pengar ska inte mina föräldrar behöva det heller. Jag tycker inte att det är schysst mot mina föräldrar, så är det bara.

Än om jag blir framgångsrik, får ett grymt jobb och hur mycket pengar som helst tänker jag aldrig skämma bort mina barn. De ska inte få en häst för 100 000 :- bara för att jag har råd. De ska inte få massa dyr utrustning, bara för att vi har råd. De ska få en häst de kan utvecklas med, de ska få det som verkligen behövs. Men resten får de jobba ihop själv. Mina ungar ska få kämpa som bara den för att nå dit de vill. De kanske låter hemskt, men jag kämpar hellre än får allt serverat på ett silverfat då det är så mycket roligare!

Jag förstår inte det roliga att bara få och få och få. Jag skulle ha så mycket skuldkänslor för att mina föräldrar lägger ut flera tusen på mig i månaden.



Där vi står idag, dit har vi tagit oss helt själv. Framtiden ser ljus ut för oss, om vi fortsätter utvecklas såhär, jag är stolt - ja.


Kommentarer
Postat av: Madde

Bra skrivet =)

2011-09-19 @ 17:44:29
URL: http://maddeolofsson.blogg.se/
Postat av: deruuu

då kanske du inte heller har tänkt på att märkes utrustning eller "dyrare" utrustning oftast har bättre kvalitet också? och bara för att man har mycket grejer betyder det ju inte att man får allt. visst, det finns många som får allt de pekar på för att familjen är rik, men de flesta sparar och tjänar ihop egna pengar så man kan köpa allt det där. Och det finns sällan riktigt duktiga tävlings hästar under 100 000 , så om man verkligen vill satsa på det är det ungefär det priset man får betala. du ska inte dömma folk utifrån priset på deras häst eller utrustning. särskillt inte när du inte vet vad du pratar om!

2011-10-01 @ 17:51:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0